måndag 10 november 2008



Mitt bästa tips!


Idag när jag skulle äta lunch upptäckte jag en bra fördel med att jobba på en bensinstation: man får läsa tidningar gratis. Och för övrigt så gick det alldeles utmärkt min första dag på nya jobbet, om nu någon skulle undra. Min nya chef hade ett långt och allvarligt samtal med mig ang min position på företaget. Det gick till på följande sätt: Han kom ut till mig när jag var i full färd med att rengöra den hypertecha kaffemaskinen vi har. Nära en timme senare och med en mindre swimmingpool inne på stationen var jag klar med rengöringen och ganska nöjd med min insats. Han såg på mig och frågade om jag visste var det innebar att vara försteman, jag pep ett litet jaaaa, tror det. Du kommer att ha hand om allt som rör personalen och beställa livs och oljor och mjölk och hålla rent och snyggt och......där någonstans tappade jag tråden. Ni vet hur Homer Simpson brukar hantera sina krissamtal med Rektor Skinner? Skinner pratar och pratar och i Homers huvud låter det bara lalalalalallala, och en liten apa som hoppar runt och spelar på cymbaler. Så ungefär var det. Jag såg på honom, log och svarade: No Problemo. Och nog känns det att jag suttit still i 3,5 år. Idag stod jag upp från kl 06,00 till 15,00, vilket resulterade i svällda fötter, ont i vaderna och värkande rygg, men what the heck, lite ska det väl kännas för de läckra XX 000:- jag fått som månatlig inkomst. Jo, var var jag nu......Ja, tidningarna.


Jag greppade tag i en Hemmets Veckotidning (alla roliga tidningar är ju inplastade), jag bläddrade lite i den och hittade en sida med "Mina bästa tips". Jaha tänkte jag och hoppades att jag kunde få något användbart med mig hem idag. Särskilt ett tips fastnade tråkigt nog: "Jag har ett par handskar liggandes vid diskmaskinen, på så sätt bränner jag mig inte på den heta disken och slipper fingeravtryck på glasen" !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!Hjälp. Ja, hur i herrans namn har jag klarat mig utan det tipset? Det är ju självklart att jag suttit här med sönderbrända fingrar och fläckiga glas. Tills nu.Och hur skall jag fixa så vantarna flyter in möbleringen? Inte ens Marta Stewart klirrar ett sådant problem. Det stod även att tidningen inte har möjlighet att kolla om alla tips stämmer därför inte garantera resultatet. Nej, kan tror det jag. Tag bort "Mitt bästa tips" och fyll utrymmet med bilder på kattungar istället.
En annan rolig sak jag noterade när jag efter min lunch tittade på alla omslag, var att på alla damtidningar fanns det på samma frontsida ett tips på hur man skall bli smal till jul(vilket kan vara svårt beroende på utgångsläge) och ett superrecept på muffins, paj eller hallonkakor. Vadå? Skall jag banta själv och baka en massa och ge till svärmor då...eller.

1 kommentar:

Anonym sa...

Men vad skådar mitt norra öga.... en rykande färsk uppdatering!
Hoppas att flytten gick bra och din första dag på jobbet verkar ha gått galant och du har hittat din plats (vid tidningsstället)i tillvaron.
Är det möjligtvis du som envisas med att ringa med dolt nummer:-)???
Hade nästan inge ström i mobilen och laddaren låg hemma när vi åkte runt, så det var därför jag inte gick att nå.Vi får höras snart och uppdatera oss på telefon! Kram A