måndag 18 maj 2009

Det Goda och Det Onda


Idag var jag på Ica Maxi och handlade. När jag kom fram till köttdisken började mina båda samveten att gräla på var sin axel. Billigt kött eller dyrt kött? Det fanns ett litet infoblad vid det dyra köttet. Där fick jag veta att det dyra köttet kommer från Gotland och att dessa kreatur inte får mat som innehåller blablabla och äter bara blablabla osv osv. Dessa lyckliga djur trippar fram över ängarna på lätta klövar till Boccherini, gräset är grönare än hulken och överallt står det leende tjurar med en maskros i mungipan. När de är tillräckligt feta och goa kommer en käck liten gotlänning med snälla metoder och dödar den leende tjuren. Det billiga köttet hade inget infoblad, solen försvann och nu finns det bara olyckliga djur med bajs upp till hornen och arga hemska människor som kör över djuren med traktor tills de dör. Eftersom jag är en stor djurvän valde jag det glada köttet från Gotland. Jag tog min blippare och blippade köttet. 227,11:- för 814 gram. Ooops. När jag nu ändå startat min "bara-bästa-för-djuren-dag", så passade jag på att handla glada ägg för 3,69:- st också.

Vad lärde vi oss idag? Handla inte med samvetet en vecka innan lön.

3 kommentarer:

Jessica sa...

Ha ha du tror inte att jag borde gömma undan min blogg för alla konstiga åsikter då? :) Ja man ska ta det glada köttet, men snart har man säkert inte råd att handla över huvudtaget. Men du ser ju så glad kossan mu är i bredgott reklamen, ren o fin så numera kör jag bredgott haha Kram

Jessica sa...

Men stackars doggen, men dom ställer ju allt nära för att läska djuren antar att dom inte annars säljer så mycket. Kostade säkert en rejäll hacka den där leksaken med? Jajjemensan kan hyra ut honom jag behäver ju lite extra cash nu när man är arbetssökande ska ta ett snack med han nåt får han banne mig göra :)

Jessica sa...

Oj vad du är duktig som minns alla namnen :) Det gör inte jag fram för mer Barbapapa dax för en repris :)