söndag 14 september 2008


PRAG 1968

Häromdagen snappade jag upp (på Carl Bildts blogg...?????) att det var utställning på Armémuseet med anledning av 40 års dagen av Warsavapaktens ockupation av Tjeckoslovakien 21 augusti 1968. Eftersom nu Tjeckien och dess historia är ett av mina största intressen, var ett besök givet. Lena blev medsläpad och informerad tills öronen blödde på den stackars kvinnan. Tyvärr var det inte bättre än att Slovakiska ambassaden hade varit och hämtat allt som hade med Slovakien att göra, så vi fick nöja oss med att se bilder från Prag, och inte var det fy skam skall jag säga.

Bilderna finns här (några av dem iallafall):
http://www.sfhm.se/templates/pages/ArmeStandardPage____2474.aspx?epslanguage=EN

Och se vilket härligt väder vi hade i Stockholm kl 10,00. Jag fick vänta en stund på Lena, men sitter man på Armémuseet och väntar finns det mycket att titta på: kanoner, bomber och granater i långa banor. Hujja, ruskiga saker det där. Själv blir jag alldeles skakis bara av bladknivarna på jobbet.

Sedan var det ju självklart dax för den obligatoriska mat/fika timmen. Denna gång hamnade vi på ett superduper trevligt café på Sibyllegatan. Kalasigt värre. Trevlig inredning, avslappnat och med tre glada fnittriga småtjejer, vars största problem just idag var huruvida en av tjejerna var blond på riktigt eller ej. Allvarliga saker sånt där. Jag mumsade i mig ett bröd med 2,5 kg tomater på, lite basilika och massor av vitlök. Det var också något som vi trodde var balsamvinäger av något slag, det såg ut som chokladsås. Min brödbit med tomater och sallad kostade 79:-, Lenas stoooora varma macka med ost och skinka samt grönsaker kostade 69:-. Kanske det är inflation på tomater?




























































































































1 kommentar:

Malin sa...

Coca-Cola är livets dryck och jag måste bara lära mig att dämpa BEGÄRET! :)