fredag 29 augusti 2008


Datahaveri.
Jaha, då har dagen kommit när gamla trogna Bettan kastat in handduken. När jag var som bäst i hågen att greja och fixa hade hon fått nog, inget mer knattrande på min mage. Tyvärr gick det inte att reparera och allt jobb som jag hade sparat på datan gick förlorad....När jag stod där med fönstret på vid gavel i färd att slänga ut eländet på gården, kom jag på att det kanske bara är att köpa en ny? Jag gömde undan det gamla och susade iväg för att köpa en ny och fin data. Väl i den otroligt välsorterade databutiken med smilande butiksbiträden blev jag lite rädd. Hur skall jag kunna veta vad jag skall ha då? Och fråga var ju inte ett bra alternativ: Jo, du förstår lilla, datakunskapsovetande, gumman, du skall ha detta och detta och detta och till det behöver du den här och den här och glöm inte att göra så här och så här..........Men vänta lite nu, jag ska ha en data som jag ska ha till att spela kungen och buda på tradera till, that´s all folks. En blick lång och kall som Anderna mötte mig och genast byttes det nu-skall-jag-göra-bra-provision-grinet ut mot ett lätt fnys och frågan: Jaha vad har du tänkt dig då? - vet inte ta något basic. Och ordet basic är lika tabu att säga i en databutik som att svära i kyrkan. Nåja, tillslut lyckades vi komma överrens och hem tog jag min nya fina data och inte tusan har jag en aaaaaning om hur jag skulle få igång burken, men det är ju tur att andra vet. Och fördelen med att vara en liten tjej,(gärna med pippilotter) är ju att det är bara att lägga huvudet på sned och se totalt hjälplös ut och vips kommer det hjälp. Praktiskt.

Så vad lärde vi oss idag? Beställ nästa data via nätet,( okej svårt om den är trasig, men låna grannens.)

Inga kommentarer: